NLPD gaat over wat wil jij.

Tijdens onze NLPD trainingen gaat het over doelen. En over wat wil jij?

Dit is voor velen van ons nog niet zo makkelijk. We weten vaak beter wat we niet willen, dan wat we wel willen.

Echter; ons Brein slaat het woord NIET, NIET op.

Het filtert dus het woord NIET eruit, waardoor we juist datgene krijgen wat we niet wensen.

We sturen het brein de verkeerde kant op als het ware.

In de volgende voorbeelden zie je hoe je je brein kan laten focussen op de voor jou wellicht verkeerde richting;

  • Niet met je schoenen op de bank
  • Ik mag niet vergeten om straks naar de bakker te gaan
  • Dat optreden ging niet slecht
  • Vergeet de huissleutel niet
  • Help me onthouden dat ik straks mijn jas niet vergeet
  • Okay, ik mag van mezelf niet meer als 1 koekje bij de koffie
  • Niet te veel drinken vanavond hoor
  • Denk erom, niet op straat spelen
  • Niet door de klas rennen
  • Niet gillen op de gang
  • Ik wil niet gestrest zijn
  • Als ik maar niet af ga
  • Let niet op de rommel
  • Vergeet NIET uit te checken met uw OV-chipkaart
  • Raakt u vooral niet in paniek
  • Niet rennen bij het zwembad!
  • enz…

Nu vraag ik je om niet aan je huisnummer te denken. Nee niet doen! Niet aan het huisnummer van jouw huis denken. Vergeet je huisnummer. En? Werkt het? Dacht je niet aan je huisnummer? Zag je het niet voor je? Goed zo, dan gaat deze blog niet over jou.

Niet met je schoenen op de bank!

Focus je brein eens op wat je wel wil. Richt het brein van de ander op wat je wel wil. Het zal je verbazen hoe goed dit werkt!

Wanneer je namelijk focust op wat je wel wil leer je het brein juist de goede richting in te gaan en dan zal het ook makkelijker lukken.

Dus als je weet wat je wel wil geef je het brein richting en zal het ook die richting op gaan.

Ik weet dat je nu denkt; “Ja, ok. Maar hoe dan?”

Dus, begin met oefenen! Wat wil je wel? En als je denkt aan wat je NIET wil, wat staat daar dan tegenover?

Als je …. niet hebt, wat is er dan wel?
Daar gaat het om!

Dus hier wat voorbeelden zodat je al aan de slag kan, NLPD doe je zoals jullie al weten;

Wat dan wel?

  • Jullie mogen met je sokken op de bank
  • Ik zal onthouden dat ik straks naar de bakker ga
  • Dat optreden ging best goed hoor
  • Denk om de huissleutel
  • Help me onthouden dat ik straks mijn jas meeneem
  • Okay, ik mag van mezelf 1 koekje bij de koffie
  • Rustig aan met alcohol vanavond hoor, of nog beter: ik zou willen dat je het bij frisdrank houdt vanavond
  • Denk erom, op de stoep en op het plein spelen
  • Ik wil dat jullie rustig lopen in de klas
  • Op de gang praten we zachtjes
  • Ik wil relaxt zijn
  • Het gaat me lukken
  • Gezellig hier/ fijn dat je er bent
  • Denk aan het uit te checken van uw OV-chipkaart
  • Blijft u vooral rustig
  • Lopen bij het zwembad
  • enz…

Het lijkt zo simpel! En het is een kwestie van veel oefenen, totdat het als vanzelf gaat.

Dat kan in deze 3 stappen:

  1. 1. Word je eerst bewust van hoe vaak jij het woord NIET gebruikt. Doe dat eens een week.
  2. 2. De week erop ga je aan de slag met het zeggen van wat je WEL wilt. Mocht je per ongeluk in de NIET modus terecht komen dan pas je de zin aan en zeg je hem opnieuw met wat je WEL wilt erin.
  3. 3. Laat je verrassen van het effect van WEL op jezelf en op je omgeving.

Heel veel succes!

Ben jij benieuwd wat NLP nog meer voor jou kan betekenen? Schrijf je in voor een van onze NLP trainingen.