De vooronderstellingen van NLP zijn overal te vinden en dat is niet voor niets. Het zou helpend zijn als iedereen deze basisprincipes zou kunnen implementeren in zijn/haar leven. Ze helpen om te relativeren, om te achterhalen wat je kan verbeteren in de communicatie met de ander. Zowel zakelijk als privé loopt een gesprek zoveel beter! De vooronderstellingen van NLP zijn een constant leerproces. De ene keer is een bepaalde vooronderstelling makkelijker toe te passen dan de andere keer. Leer de vooronderstellingen en integreer ze in je leven. Daarmee krijg je flexibele en effectieve communicatie richting jezelf en anderen.

1. Respect voor andermans model van de wereld.

Iedereen ziet de wereld anders. Iedereen ervaart de dingen die gebeuren op een andere manier. Om maar een voorbeeld te noemen: de een ervaart iemand als een drukke kwebbeltante, de ander kan haar prima volgen. De een vindt een ruimte een gezellig kamertje en de ander vindt het rommelig. Er is dus geen waarheid, iedereen creëert zijn eigen waarheid. Als je dat ten diepste beseft hoef je geen strijd meer aan te gaan met anderen.

2. De betekenis van de communicatie is de respons (reactie) die je krijgt

Je kent toch wel, dat je iets zegt tegen een ander waardoor die ander totaal in de stress schiet terwijl jij het zo helemaal niet bedoelde. Als je hetzelfde dan nog een keer zegt maar dan met andere woorden, een andere toon, andere gebaren enz. dan zal je merken dat de ander totaal anders reageert. Leer dus je communicatie aan te passen op elk ander persoon of op elk ander moment. Dit gaat je helpen!

3. Mensen beschikken over alle interne hulpbronnen die ze nodig hebben om te veranderen en hun doelen te bereiken

In potentieel zijn alle hulpbronnen al aanwezig om jezelf te zijn en je doelen te realiseren. Niet alle innerlijke hulpbronnen zijn echter direct toegankelijk en beschikbaar op het moment dat je ze wilt gebruiken. Je kunt dit echter wel leren en daarmee vergroot je de mogelijkheid om je leven vorm te geven. Zo kun je tijdens een NLP Practitioner leren dat het oké is om te zeggen: “Dat wil ik niet, daar heb ik geen zin in.” Daarvoor als hulpbron ‘bedenktijd’ gebruiken bijvoorbeeld. Je hoeft niet meteen tegen alles ‘ja’ te zeggen. Door eerst even na te denken krijgen sommige mensen helder wat ze werkelijk willen. Kost het je energie of geeft het je energie? Voor ieder een belangrijke afweging in de keuzes. Want het is voor velen van ons nog niet zo makkelijk om “nee” te zeggen, toch? Vind jouw innerlijke hulpbronnen.

4. Falen bestaat niet, er is alleen feedback

Alles wat je hebt gedaan kun je zien als informatie, als leermomenten. Het geeft je inzicht in hoe je tot gewenste resultaten kunt komen. Hoe fijn is dat? Dat betekent dat je altijd bereid kan zijn om te kijken naar jouw aandeel in een situatie/gebeurtenis en wat je ervan kan leren.

5. Achter elk gedrag schuilt een positieve intentie

Elk gedrag heeft een positieve functie voor degene die het gedrag vertoont. Het is belangrijk om de persoon en het gedrag te onderscheiden. Het gedrag is dus niet wie de persoon is. Mensen maken namelijk een zo goed mogelijke keuze met de bronnen die ze op dat moment tot hun beschikking hebben. Rechtvaardigt dat dan ieder gedrag? ‘Nee” Er zijn nu eenmaal afspraken gemaakt. En, weet dat al het gedrag toch iets positiefs kan betekenen voor de ander. Nog niet makkelijk voor velen, en het maakt dat je leert oordeel loos te kijken naar dat wat er gebeurt.

6. De persoon met het meest flexibele gedrag heeft de grootste invloed

Ben je in staat om je gedrag aan te passen aan de situatie dan ben je in staat om er flexibeler mee om te gaan. Als je star bent, kan er een patstelling ontstaan waarin er geen resultaten meer worden behaald. Het gaat over flexibiliteit.  Het is goed om te denken; “Wat werkt wel?”  WWW. In de regel komt de volgende vooronderstelling dan ook ter sprake.

7. Als je altijd doet wat je altijd hebt gedaan, zal je altijd krijgen wat je altijd kreeg

Stap uit je comfort zone. We hebben de neiging om bepaald gedrag te herhalen, ook al zijn we ons bewust dat het niet meer werkt voor ons. Wanneer je leert om jouw manier van denken, en je gewoontes, aan te passen, dan zullen ook je resultaten veranderen. In NLP noemen we dit stretchen. Te veel stretchen kan stressen worden, te lang in je comfortzone blijven geeft veiligheid. Besef dat je grootste leermomenten te behalen zijn als je kunt stretchen.

8. Jouw opvatting is jouw werkelijkheid: de kaart is niet het gebied. 

De manier waarop jij de werkelijkheid ziet, ontstaat door de manier waarop je informatie filtert. Maar ook jouw persoonlijke behoeften, waarden en interesses bepalen jouw werkelijkheid. Deze hoeft dus niet in overeenstemming te zijn met de werkelijkheid van een ander. Leer met deze vooronderstelling dat we allemaal zo uniek zijn en een ander beeld hebben van de wereld. Een andere “interne voorstelling” van datgene dat speelt. En als je dat kunt communiceren, begrip voor het wereldbeeld van de ander, ga maar na wat je dan allemaal kan bereiken!

9. Iedereen heeft de leiding over zijn geest en daarom over zijn resultaten

Als we onze gedachten onder controle hebben, controleren we ook ons gedrag en zijn we dus verantwoordelijk voor onze resultaten. Kunnen we onze gedachten onder controle hebben? Kunnen we stoppen met denken? Kunnen we ons gedrag onder controle houden? Ja dat kan! Gelukkig wel. We bedenken namelijk alles zelf en hebben dus ook de keuze om iets anders te denken en om iets anders te doen. Jij bent NIET jouw gedachten. Gedachten komen en gaan. Stuur de gedachten en pas het gedrag aan, bereik zo je doelen.

10. Elk huidig gedrag is de beste keuze die er is

In het hier en nu neem je beslissingen op basis van eerdere herinneringen of ervaringen. Dat wil niet zeggen dat in de toekomst, over een halfjaar of wanneer dan ook, je dezelfde keuze zou maken. In het hier en nu is elke keuze altijd de beste keuze die je kunt maken, omdat je dat doet op basis van herinneringen en niet op basis van toekomstige besluiten. Deze vooronderstelling maakt dat je wellicht milder kan kijken naar keuzes die je in het verleden hebt gemaakt en nu wellicht anders zou doen. Deze vooronderstelling helpt je om oordeel loos te kunnen kijken naar keuzes van een ander. Het was immers zijn/haar beste keuze, op dat moment.

 11. Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar voortdurend

Iedereen herkent het wel, wanneer je bijvoorbeeld stress ervaart krijg je klachten zoals hoofdpijn, nekpijn of vermoeidheid. Spreekwoorden geven het ook vaak weer; “Het ligt zwaar op de maag”. “Het is niet te verteren”. “Gal spuwen.” En ga zo maar door. Ons lichaam is een prachtig instrument waar wij heden ten dage weinig naar luisteren. Dit mogen wij weer verder ontwikkelen. Persoonlijke ontwikkeling zowel voor lichaam als geest zal jou verder helpen in waar jij wil komen.

Natuurlijk zijn er nog meer vooronderstellingen van NLP, meer leren?

Voel je welkom bij Kaber. Bel gerust naar 076-7110230. Wij zijn er voor je, ook virtueel!